Logopeda radzi
„Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego, kluczem do wiedzy (…)”
Ezop
Dyżur logopedy:
mgr Iwona Marek
Czwartek: 14.00 – 15.00
Piątek: 14.30 – 15.30
Logopeda zajmuje się między innymi:
- Profilaktyką logopedyczną;
- Kształtowaniem mowy dziecka;
- Kulturą żywego słowa;
- Diagnozą i terapią mowy dzieci, młodzieży i dorosłych w różnych przypadkach.
Rozwój mowy dziecka
Dziecko w wieku 5 – 6 lat:
- Udoskonala percepcję dźwięków mowy, np. przez zabawy rymami i dzielenie wyrazów na sylaby.
- Buduje coraz dłuższe wypowiedzi – zgodnie z regułami gramatyki języka polskiego.
- Buduje zbiory, np. auta, kwiaty.
- Układa i opowiada 4-elementowe historyjki obrazkowe.
- Rozumie symbole.
- Czyta globalnie sylaby i wyrazy, które z nich powstają , a nawet proste zdania (np. Ola ma książkę).
- Zapina i rozpina guziki.
- Sznuruje buciki.
- Przedmioty i postacie na rysunkach dziecka mają dużo elementów.
- Podpisuje drukowanymi literami swoje prace.
- Kiedy pisze, rusza nadgarstkiem, nie łokciem.
- Rozumie trudniejsze instrukcje, np. „klaśnij w dłonie, a potem połóż ręce na kolanach”.
- Potrafi wysłuchać dłuższego opowiadania, bajki, rozumie morał.
- Rozumie określenia typu: „pod”, „na”, „obok”.
- Prawidłowo interpretuje znaki symboliczne.
- Mowa jest wyraźna i poprawna, prawidłowo wymawia wszystkie głoski języka polskiego.
- Poprawnie buduje zdania – stosuje reguły gramatyczne.
- Potrafi odpowiedzieć na bardziej złożone pytania, opowiada, używając zdań złożonych.
- Potrafi opowiedzieć, co widzi na ilustracji, opowiada bajki.
- Potrafi porozmawiać z osobą obcą, nie odbiegając od tematu.
- Używa słów określających relacje przestrzenne i nazywa podstawowe figury geometryczne.
Dzieci I – III klasa:
- Dziecko – jeśli się pomyli lub przejęzyczy, potrafi się poprawić.
- Wie i rozumie, jakie są zasady funkcjonowania języka i stosuje je.
- Mówi poprawnie, ciągle wzbogaca swój słownik.
- Doskonali technikę i tempo czytania.
- Ćwiczy czytanie ze zrozumieniem.
- Należy uczyć dziecko rysowania szlaczków, które kształcą umiejętność rysowania drobnych elementów w linijkach.
- Umie pisać litery i łączyć je w wyrazy.
- Pisze poprawnie ze słuchu.
- Należy pomóc dziecku nauczyć się kreślenia liter zawsze we właściwym kierunku.
Opanowanie mowy jest dla dziecka procesem trudnym i długotrwałym. Odbywa się to dzięki osobom z otoczenia – rodzicom, które mówią do dziecka i rozmawiają z nim. Proste zabawy wykonywane wspólnie z dzieckiem, zabawna gimnastyka buzi, np. przed lustrem, pomagają w opanowaniu pięknej wymowy. Praca aparatu oddechowego oraz mownego (warg, języka, podniebienia miękkiego) odpowiada za jakość wymowy.
Ćwiczenia należy wykonywać systematycznie, ale krótko – daje to najlepsze rezultaty. Zabawy oddechowe prowadzimy w krótkich, kilkuminutowych seriach, najlepiej w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu – godzinę przed lub po posiłku.
ROZWIJANIE I USPRAWNIANIE FUNKCJI APARATU MOWY
Rozgrzewka:
- Wytrzeszcz oczy i wysuń język z buzi.
- Rozciągnij szeroko wargi palcami.
- Pokaż jak się martwisz.
- Pokaż jak się złościsz.
Język:
- Unieś język w kierunku nosa.
- Opuść język w kierunku brody.
- Przesuń język w kierunku prawego kącika ust.
- Przesuń język w kierunku lewego kącika ust.
Wargi:
- Parskaj wargami – naśladuj rżenie konia.
- Zawarcz, tak jak ruszający motor.
- Zagraj palcami na wargach.
- Wydaj okrzyk Indianina, wymawiaj długo „o” i uderzaj dłonią o wargi.
Podniebienie miękkie:
- Przenoś na kartkę elementy „papierowego nieba”, zasysając powietrze przez rurkę.
- Pogrupuj papierowe, np. serca, kółka według wielkości, zasysając je przez rurkę.
- Sortuj figury geometryczne według wzoru, przenosząc je za pomocą rurki.
- Unoś, np. pianki, wciągając powietrze przez rurkę.
Oddech:
- Nabierz tyle powietrza nosem, by miś leżący na twoim brzuchu, uniósł się.
- Wypuść powietrze i popatrz jak miś opada, unieś ręce wysoko do góry i nabierz powietrze nosem.
- Opuszczaj ręce w dół, aż do podłogi – jednocześnie wydmuchując powietrze.
Inne propozycje ćwiczeń języka, warg, policzków i podniebienia miękkiego:
- Jedzenie „słonych paluszków” bez przytrzymywania ich dłonią.
- Trzymanie zębami i wargami lekkich produktów na małej plastikowej łyżeczce.
- Lizanie czubkiem języka dużych lizaków lub lodów, ale nie lodów na patyku.
- Trzymanie wargami i zębami nitki z zawiązanym na jej końcu małym cukierkiem.
- Picie jogurtu lub gęstego soku przez „zakręcone” słomki.
- Przysysanie i przenoszenie za pomocą słomki różnych produktów spożywczych z jednej miseczki do drugiej, począwszy od najlżejszych, np. kulek czekoladowych. Słomka powinna być przytrzymywana środkiem ust i nie powinna być przygryzana. Przenoszone produkty powinny być większe niż średnica słomki, by dziecko się nimi nie zachłysnęło.
- Zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu dżemu, miodu czy ketchupu w kształcie, np. serca, koła, itp.
Opracowano na podstawie materiałów Polskiego Towarzystwa Logopedycznego – Oddział Śląski.